Lab 05 - Projekt blok1

Lab 05 - Projekt podsumowujący biblioteki Pandas i Matplotlib

Cel projektu

Celem projektu jest utrwalenie wiedzy dotyczącej pobierania i wczytywania danych oraz biblioteki Pandas. W celu realizacji części zadań zapoznaj się z przykładami i informacjami dotyczącymi przetwarzania danych tabelarycznych w tym mechanizmu wieloindeksowania. W zadaniach wystarczające jest wykorzystanie metody tabeli przestawnej (pivot_table: https://pandas.pydata.org/pandas-docs/stable/reference/api/pandas.pivot_table.html) lub/i metody grupowania (groupby). Przydatnymi metodami wykorzystywanymi w dalszej części zajęć będą też metoda dyskretyzacji cut, faktoryzacji (factorize), oraz wyznaczanie częstości wystąpień i normalizacji (crosstab) Informacje na ten temat możesz znaleźć tutaj

Opis zadania

Na stronie Social Security Administration umieszczono dane zawierającą listę imion oraz częstotliwość ich występowania w latach 1880-2022. Pliki z danymi w formacie CSV dostępne są tutaj.

  1. Wczytaj dane ze wszystkich plików do pojedynczej tablicy (używając Pandas).
  2. Określi ile różnych (unikalnych) imion zostało nadanych w tym czasie.
  3. Określi ile różnych (unikalnych) imion zostało nadanych w tym czasie rozróżniając imiona męskie i żeńskie.
  4. Stwórz nowe kolumny frequency_male i frequency_female i określ popularność każdego z imion w danym każdym roku dzieląc liczbę razy, kiedy imię zostało nadane przez całkowita liczbę urodzeń dla danej płci.
  5. Określ i wyświetl wykres złożony z dwóch podwykresów, gdzie osią x jest skala czasu, a oś y reprezentuje:
    • liczbę urodzin w danym roku (wykres na górze)
    • stosunek liczby narodzin dziewczynek do liczby narodzin chłopców w każdym roku(wykres na dole) W którym roku zanotowano najmniejszą, a w którym największą różnicę w liczbie urodzeń między chłopcami a dziewczynkami (pytanie dotyczy podwykresu przedstawiającego stosunek liczby urodzin)? Odpowiedź wyznacz i wyświetl na ekranie
  6. Wyznacz 1000 najpopularniejszych imion dla każdej płci w całym zakresie czasowym, metoda powinna polegać na wyznaczeniu 1000 najpopularniejszych imion dla każdego roku i dla każdej płci osobno. Jako najpopularniejsze należy uznać imiona, które najdłużej zajmowały wysokie miejsce na liście rankingowej, żeby uniknąć wpływu liczny urodzin w danym roku na wynik (liczba urodzin spada stąd, nieprawidłowo przeprowadzona procedura może powodować że imiona nadawane w wyżu i stosowane w tym czasie zdominują ranking) proszę ranking Top1000 określić jako sumę ważoną względnej popularności danego imienia w danym roku (patrz pkt 4)
  7. Wyświetl na jednym wykresie zmiany dla imienia męskiego John i pierwszego imienia żeńskiego rankingu top-1000 (zaopatrz wykres w odpowiednią legendę):
    • na osi Y po lewej liczbę razy kiedy imę zostało nadane w każdym roku (wyświetl ile razy nadano to imię w 1934, 1980 i 2022r)?
    • na osi Y po prawej popularność tych imion w każdym z tych lat
  8. Wykreśl wykres z podziałem na lata i płeć zawierający informację jaki procent w danym roku stanowiły imiona należące do rankingu top1000 (wyznaczonego dla całego zbioru (pkt 6)). Wykres ten opisuje różnorodność imion, wyświetl rok, w którym zaobserwowano największą różnicę w różnorodności między imionami męskimi a żeńskimi .
  9. Zweryfikuj hipotezę czy prawdą jest, że w obserwowanym okresie rozkład ostatnich liter imion męskich uległ istotnej zmianie? W tym celu
    • dokonaj agregacji wszystkich urodzeń w pełnym zbiorze danych z podziałem na rok i płeć i ostatnią literę,
    • wyodrębnij dane dla lat 1917, 1967, 2022
    • znormalizuj dane względem całkowitej liczby urodzin w danym roku
    • wyświetl dane popularności litery dla mężczyzn w postaci wykresu słupkowego zawierającego poszczególne lata i gdzie słupki grupowane są wg litery. Wyświetl, dla której litery wystąpił największy wzrost/spadek między rokiem 1917 a 2022)
    • Dla 3 liter dla których zaobserwowano największą zmianę wyświetl przebieg trendu popularności w maksymalnym przedziale czasu
  10. Znajdź w rankingu top1000 imiona, które nadawane były zarówno dziewczynkom jak i chłopcom (stosunek nadanych imion męskich i żeńskich). Wyznacz 2 imiona, dla których zaobserwowano największą zmianę (definiowanej jako największa różnica stosunku imion męskich do żeńskich w badanych latach). Do analizy zmiany wykorzystaj 2 przedziały: zagregowane dane do roku 1930 i od roku 2000.
    • wyświetl te imiona
    • wkreśl przebieg trendu dla tych imion
  1. Wczytaj dane z bazy opisującej dane demograficzne w okresie od 1935-2020r w poszczególnych grupach wiekowych W USA: USA_demography, opis: https://www.mortality.org/Data/ExplanatoryNotes ([wersja_pdf](_resources/lab_04/Explanatory Notes.pdf)). Spróbuj zagregować dane już na etapie zapytania SQL.
  2. Wyznacz i wyświetl przyrost naturalny w każdym roku analizowanego okresu
  3. Wyznacz i wyświetl współczynnik przeżywalności dzieci w pierwszym roku życia ww każdym roku analizowanego okresu.
  4. Dokonaj porównania różnic w przyroście naturalnym bazującym na liczbie nadawanych imion dziewczynek i chłopców w danym roku z danymi dotyczącymi liczby urodzin z bazy danych - przedstaw te różnice w formie graficznej (jako błąd względny w poszczególnych latach) - wyznacz i wyświetl informacje o roku w którym ten błąd był największy a w którym najmniejszy (węź pod uwagę wartość bezwzględną)

Uwagi:


Autorzy: Piotr Kaczmarek